Coops reklamkampanj – gör utspel mot köttkonsumtionen

Är det någon mer som reagerat på Coop’s nya reklamfilm – Kära köttbit?
De vill hjälpa barnfamiljer att skippa köttet och äta smartare och grönare för att rädda klimatet. Att äta mycket mer grönsaker är helt rätt, men det här med att skippa köttet känns helt fel.

Varför inte göra en miljö & hälsosmart reklamfilm?
T.ex. “gör slut med godis och läsk”, “gör slut med “industrimat”, “gör slut på importkött” “gör slut med o-ekologisk mat” “gör slut med värdelös skräpmat”, “gör slut med flygresandet”, “gör slut med kemikalieindustrin” “gör slut med olja”

Anneli Bylund, tillförordnad hållbarhetschef på Coop säger: Svensken äter för mycket kött idag och det är inte hållbart på sikt. Men vi på Coop tror inte att man ändrar beteende med pekpinnar. Därför vill vi ge inspiration och konkreta tips på hur man kan införa mer grönt i vardagsmaten.

Motsägelsefullt budskap
Det är ytterst motsägelsefullt när Coop samtidigt säljer billigt importkött, ett kött med högre toleranser av antibiotika och har sämre djurhållningskrav än i Sverige. Skippa import köttet och köp svenskt! 

Oljeindustrinscynism flyttar fokus från sin egen skuldwww.matforbarn.se
Om så alla kor i världen dör så kommer inte klimathotet att minska. Kossan tillhör kolets kretslopp, det gör inte oljeindustrin. 

Biologisk mångfald och näring
Betande kor är viktiga för natur och landskap. De håller inte bara markerna öppna så att de inte växer igen, deras betande och gödslande gynnar också en biologisk mångfald. Naturbetesmarker är några av våra mest artrika miljöer, där idisslare spelar en nyckelroll. Från djurhållningen får vi riktig gödsel med microorganismer till jorden vi odlar i som gör våra grödor näringsrika.

Vanligt att man missar hälsoaspekten
Att att barn behöver minst 10 st essentiella aminosyror (vuxna 8 st)
Att man bör äta 20% vegetabiliska proteiner för att motsvara animaliska, då upptaget är sämre.
Att den enda fullvärdiga vegetabiliska protein källan är sojabönor som är en GMO produkt (genmodifierad, om den inte är eko).
Att vegetabiliska proteiner inte kan tas upp av kroppen lika bra, vi är ju trots allt animalier själva och kroppen har evolutionärt anpassats från jägare och samlare tiden.
Att man skövlar regnskog för att odla hårt besprutade vegetabiliska proteiner tex Soja.

Man måste absolut inte äta kött men frågan är vad man byter köttet mot. Byter du till ägg, fisk, insekter eller andra animalier (som är fullvärdiga) så får du sällan några näringsbrister.  

Röttkött vs. röttkött:

I debatten skiljer man inte på olika typer av kött eller framställningsmetoder eller näringsperspektiv t.ex. följande:

  • Industriprocessat kött (chark) med tillsatser som rökaromer, socker,
     konserveringsmedel.
  • 25238_feedlot-640x360Industriproducerat kött t.ex. CAFO (Concentrated Animal Feeding Operation) sk. feedlots (djurfabriker vanliga i USA där djuren står tätt ihop packade och matas med ensidigt spannmålsfoder t.ex. majs, är ofta sjuka och får antibiotika).
  • Gräsbeteskött (där t.ex kor äter det de är gjorda för i naturen).
  • Viltkött (ekologiskt, utan transporter, från skog till bord).
  • Svenskt kött med svenska djurskyddslagar eller utländskt med sämre djurhållningskrav och mer antibiotikatolerans.

Ny rapport om nötkött och klimat från Svenskt kött visar att svensk nötköttsproduktion står sig väldigt bra i en internationell jämförelse och bidrar samtidigt med betydande vinster för vår miljö. Ladda ner PDF’en

Även bönderna blir arga på COOP — Det är så lågt när all jordens elände förknippas med svenska kor. Det är det vi reagerar på. Vi tycker att det är på en osaklig nivå. Vi försvarar vårt dagliga arbete här, säger Claes Johansson. 

Lantbrukarna menar att det är många förhållanden som inte tas upp i Coops reklamfilm, som att köttproduktion ingår i ett kretslopp. — Den ger gödsel och det behövs gödsel, speciellt för ekologisk odling. Coop är ju mycket för ekologiskt, säger Åsa Augustsson.

Nytt manus
Kära Coop vänligen skriv om manuset (som min vän Annika Gustafsson skrev): Kära köttbit, jag vet var din brevlåda bor och jag vet vart du betat och vilken storlek din bonde har på sina skor. -Det är viktigast för en hållbar matrelation!

 

kovilla

Dela gärna dettaShare on FacebookTweet about this on Twitter