Nyttig müsli
Gör din egen nyttiga müsli gjord på fröer & nötter som du kan använda i Smetana (godast), Creme fraiche, Ryskyoghurt, Turkiskyoghurt eller vipad kokosgrädde. Man kan lätt anpassa grovleken genom att hacka eller mixa. Små barn kan tycka det är lite obehagligt att få in för stora bitar i munnen medan större barn gillar att tugga. Jag använder samma innehåll i båda. (För den som inte tål nötter, väljer endast fröer) Låt barnen vara med och hälla, dom blir inspirerade och vill gärna provsmaka sen.
Write a review
Skriv ut
Ingredienser
  1. Välj alla eller bara dom du gillar och tål, ta vad du har hemma 🙂 Välj ekologiskt.
  2. Sötmandel
  3. paranöt
  4. hasselnöt
  5. solrosfrön
  6. chiafrön
  7. sesamfrön (oskalade eller skalade)
  8. pumpakärnor
  9. kokoschips eller kokosflingor
  10. och mycket kanel och eller kardemumma!
Instruktioner
  1. Stek i ett par matskedar ekologiskt kokosfett i 5-10 min, rör runt så inget bränns vid (akta barnen så ingen bränner sig) eller rosta i ugnen. Ej nödvändigt att steka, Müslin blir bra som den är utan att steka i kokosfett.
  2. Till den som tål, så kan man ringla lite honung över eller strö i några få finhackade russin efteråt. Tips: Finhackat gör att det känns som många fler.
  3. Lycka till!
  4. Tips: Ta en 1dl Smetana, 1 dl bär, 2 msk müsli och valfritt: 0.5dl naturell yoghurt eller frukt/vaniljyoghurt eller skivade bananer.
Noteringar
  1. Du kan med fördel blötlägga alla nötter och fröer i några timmar för att bli av med en del fytinsyra, häll av och låt torka eller mixa müslin och stek eller rosta i ugnen.
  2. Visste du att Chiafrön innehåller vegetabilisk omega 3 (ALA) men det kan bara komma in i kroppen om du tuggar/krossar sönder dem först, annars blir det istället bra bakteriemat till dina kompisar i tarmen 🙂
  3. Visste du att mandel är rik på magnesium & zink.
  4. Visste du att paranötter från Brasilien är rik på selen.
  5. Kanel både smakar gott & ger mycket bra antioxidanter.
  6. Tips: Ät aldrig krossade linfrön p.g.a vätecyanid producerande glykosider. Hela linfrön är okej att använda i t.ex. fröknäcke.
Mat för barn http://matforbarn.se/
Dela gärna dettaShare on FacebookTweet about this on Twitter